Vydavatel: MediaRey, SE
Autor: Robert Sattler
Patří k byznysmenům, jejichž jméno se poslední měsíce skloňovalo v jiné konotaci, než by si jeden z nejbohatších Čechů přál. Developer Radim Passer počátkem roku strhl pozornost rychlou jízdou na německé dálnici, po níž jel ve svém supersportu Bugatti Chiron rychlostí 417 kilometrů za hodinu.
Byť se jednalo o dlouho promýšlenou akci na silnici bez rychlostního limitu, na zakladatele společnosti Passerinvest se snesla vlna kritiky, že jeho chování bylo zbytečně riskantní a ohrožující ostatní. Passer záležitost odmítal komentovat a vyčkával na definitivní verdikt německých úřadů.
Ten přišel v polovině tohoto měsíce, kdy státní zastupitelství v Naumburgu rozhodlo, že český miliardář nebude nijak stíhaný, neboť se nedopustil žádného trestného činu. Osmapadesátiletý podnikatel v reakci na uzavření případu nyní uveřejnil na svém youtubovém kanálu video, v němž se k situaci vrací a přibližuje ji svým pohledem.
„Dosáhnout maximální rychlosti na veřejné dálnici vyžaduje také přijetí maximálních opatření. A proto jsme z našeho úhlu pohledu zvolili všechna možná opatření, která jsme považovali za potřebná,“ vysvětluje Passer.
„Zároveň bych chtěl zdůraznit jednu věc: bez modlitby k pánu Bohu bychom se do toho nikdy nepustili,“ podotýká silně věřící muž, který se v posledních deseti letech proháněl po německé dálnici dle svých slov celkem čtyřikrát a právě vyšší prozřetelnosti přičítá, že nikdy „nepociťoval žádnou nebezpečnou situaci“.
Ve videu zveřejněném na stejném profilu jako záznam z rychlé jízdy Passer hned v úvodu přiznává, že má slabost pro auta, především pak pro jejich výkon, zrychlení a maximální rychlost. Připouští zároveň, že by si patrně nikdy nepořídil vůz, v němž by nemohl legálně vyzkoušet jeho maximální rychlost.
„U automobilů, které jsou schopny jet přes čtyři sta kilometrů v hodině to vyžaduje určitě plánování. A tak veškeré naše úvahy směřovaly k tomu, abychom v Evropě našli vhodný okruh, kde to budeme moci vyzkoušet,“ popisuje podle Forbesu 44. nejmajetnější Čech.
Passer nicméně zjistil, že takový okruh je na kontinentu jediný (Ehra-Lessien u Wolfsburgu) a navíc patří automobilce Volkswagen, tudíž není možné se na něj soukromě dostat. Pozornost proto upřel na německou dálnici, na níž není rychlost nijak omezena.
Po měsících zvažování, který úsek, v jaký čas a v jakou roční dobu by byl vhodný, padlo rozhodnutí na desetikilometrovou rovinku u německého Wittenbergu, která je součástí dálnice spojující Berlín a Hannover.
Mezi lety 2011 až 2015 se Radim Passer – ještě se svým Bugatti Veyron – vydal k Wittenbergu podle svých slov celkem třikrát. Z jízdy prý vždy pořídil záznam, i když výhradně pro soukromé účely.
„Pak jsem ale videa ukázal svému učiteli angličtiny, který z nich byl nadšený a řekl, že by přinesla radost milovníkům rychlých aut. Tak se zrodila idea, že videa zveřejníme – ale za předpokladu, že budou použita k boží slávě, a proto vždy obsahují křesťanské prvky,“ tvrdí praktikující člen Církve adventistů sedmého dne, který podporuje křesťanské projekty téměř po celém světě.
Sestřih z rychlostního testu Bugatti Chiron, který Passer se svým týmem absolvoval loni v červnu, zveřejnil miliardář na svém youtubovém profilu již koncem listopadu. Tehdy jeho počínání zůstalo bez většího povšimnutí.
Měsíc nato se však s fanoušky podělil i o záběry z palubní desky, které posléze reflektovala největší domácí i zahraniční média. Dosud video zhlédlo přes čtrnáct milionů uživatelů.
„Naše video bylo určeno pro tři skupiny lidí: pro ty, co už mají rádi pána Boha, pro ty, kteří před pánem Bohem nejsou ve svém srdci zavření, a pak také pro ty, kterým dělá radost, když vidí rychlá auta v akci,“ říká.
„A právě ze třetí skupiny nás lidé nejvíce kontaktovali a prosili, abychom zveřejnili nesestříhané onboard video, a my se rozhodli jejich přání vyhovět,“ ohlíží se podnikatel, v jehož areálu Brumlovka sídlí největší firmy tuzemského byznysu včetně ČEZu, O2, Microsoftu nebo Moneta Money Bank.
Záznam vyvolal kritiku u části veřejnosti a neunikl zkraje roku ani německému ministerstvu dopravy. To ve svém prohlášení dalo jasně najevo, že se staví proti „jakémukoli chování v silniční dopravě, které ohrožuje, nebo by mohlo vést k ohrožení účastníků provozu“.
„Popravdě řečeno jsme nečekali takovou pozornost mainstreamových médií. Proto z tohoto pohledu rozumím stanovisku německého ministerstva dopravy, které se logicky snažilo další lidi odradit od podobných pokusů,“ komentuje zpětně Passer.
„Nejdůležitější prací každého opravdového křesťana na této zemi je pomáhat dalším lidem k tomu, aby také oni mohli poznat pána Ježíše Krista a rozhodnout se pro cestu k věčnému životu. A pokud i toto naše video alespoň jednomu jedinému člověku mohlo takto pomoci, tak to mělo smysl,“ uzavírá.